Tessa1988.reismee.nl

10 t/m 12 juli. Tweede weekend Cape Coast

Vrijdag 10juli

Vandaag start voor ons weer een reisweekend. We hebben besloten om terug te gaan naar cape coast. We hebben het daar enorm naar ons zin gehad en we willen nog wat dingen bezoeken daar dus gaan we weer die kant op. We zijn op tijd vertrokken om dan ook nog de middag in cape coast te hebben. Helaas is dat een beetje mislukt. Hoe snel we vorige week een volle trotro richting cape coast hadden, zo lang moesten we nu wachten. Het was een extra grote bus en vrijwel helemaal leeg toen wij ons kaartje kochten. Ruim anderhalf uur hebben we gewacht tot we konden vertrekken! Vlak voordat we wegreden stapte er een preker de bus in. We dachten dat hij wel weer zou uitstappen als de bus ging rijden….Niet dus. 2 uur lang naar deze gepassioneerde meneer geluisterd zonder er ook maar iets van de begrijpen. Hij maakte ook nog wat grappen over Ubroni;s (blanke) en de hele bus lach dubbel van het lachen. Waarom kwamen we natuurlijk niet achter.

Na aankomst in cape coast zijn we lekker door de stad gaan wandelen en winkelen. Wat souvenirs gehaald voor thuis. We kwamen ook nog langs een luxe winkel met tv’s, elketrische apparaten en nog veel meer. Hier hebben we nog wat mooie boeken voor de kinderen gekocht van het donatiegeld. Het zijn 10 boeken met steeds 100 facts over een bepaald onderwerp(de zee, uitvindingen, ruimte, dinosaurussen, spinnen etc.) en 3 sprookjesboeken. De boeken zijn in het Engels en voorzien van veel mooie plaatjes. Benieuwd hoe de kinderen ze vinden!

’s Avonds op stap geweest met wat locals. Ze namen ons mee naar een lokale bar in Cape Coast. Wel leuk om te zien maar het stelde niet zoveel voor. Wel even gezellig gedanst.

Zaterdag 11 juli

Vandaag wilde we The Rock Shrine bezoeken. Een grot bij een dorpje op anderhalf uur van Cape Coast. In het resort eerst maar eens even navraag gedaan hoe we daar het beste konden komen (in de reisgids staat dat er vanaf cape coast trotro’s rijden en dan het laatste stuk moet je een taxi nemen). De beste man wist eerst helemaal niet wat The Rock Shrine was. Pas BZaterdag geprobeerd om the rock shrine te bezoeken. Ligt anderhalf uur van cape coast. Schijnbaar totaal niet bekend en z ijn er dan ook niet gekomen. Onderhandelen met toen we het boekje lieten zien ging er een vaag belletje rinkelen. Hij raadde ons aan vanaf het resort een taxi te nemen. Een enkele reis mocht niet duurder zijn dan 60 cedi (ongeveer €12). Daar konden we dan wel weer een taxi terug nemen. We konden ons ook naar een busstation laten brengen en daar de trotro pakken. Voor het resort staan altijd een paar taxi chauffeurs te wachten. Zodra die lucht kregen van onze plannen kwamen ze meteen naar ons toe. Met 4 tegelijk! Er viel bijna geen normaal gesprek met ze te voeren en al helemaal geen goede prijsafspraak te maken. Ook zij wisten in eerste instantie niet eens waar we heen wilden gaan. Na een tijdje praten was ik het zat en heb ik gezegd dat we wel ergens anders een taxi zoeken. Op de straat een taxi aangehouden. We vroegen hem om ons naar het busstation te brengen. Hij vroeg ons waar we heen gingen. Bij het noemen van onze bestemming wist ook deze man niet waar het was. Maar hij wilde ons er wel heen brengen!! Hij ging eerst even navraag doen wara het was (op het busstation waar we moesten zijn) en kwam ook toen met een veel te hoge prijs. Tevens waren we er niet gerust op dat hij nu wist waar het was! Hij was al gaan rijden terwijl wij nog niet hadden toegezegd. Toen was ik ook klaar met deze chauffeur. We zijn meteen uitgestapt. Aangekomen op het busstation was ook hier onze bestemming schijnbaar erg lastig. Na een paar keer vragen werden we naar een lege trotro gebracht. Deze zou daar heen gaan…Het was heel erg rustig op het station en ik had niet het idee dat deze trotro binnen nu en 2 uur zou gaan rijden. Na een half uurtje wachten was er nog niemand ingstapt. Het was inmiddels al tegen de middag en we besloten om maar niet naar The Rock Shrine te gaan (we zouden daar ook een paar uur bezig zijn met bezichtigen dus dat zou qua tijd en terugreis krap worden om voor het donker weer terug te zijn). Dus besloten we om aan het strand even bij te komen van deze bijzondere ervaring. Ergens naartoe willen maar niemand weet waar het precies is! Ik merk dat ik af en toe zo moe wordt van die onduidelijkheid.

We hadden gehoord dat er dit weekend een festival was in Elmina (een stadje verderop) en zijn ‘smiddags met een aantal locals van de week ervoor naar Elmina gegaan. Wat we daar zagen was echt prachtig. Er was net een optocht aan de gang van alle Chiefs (dorpshoofden) van omliggende dorpen. Ze werden gedragen op een soort grote stoel, overal muziek en dansende mensen. Fantastisch!! Daarna nog rondgelopen rond het kasteel en genoten van het uitzicht. Tegen de avond teruggegaan en door de stad teruggereden. Erg leuk om tussen alle feestende mensen door te rijden. Overal werd gedanst! Heerlijk. In het resort moesten we nog even eten. Ze hadden deze week lasagne. De locals ook wat laten proeven (het was voor hun te duur om hier te eten) en die wisten niet wat ze proefden! Ze vonden het super lekker!

Zondag 11 juli.

Vandaag even een relax dagje voordat we teruggaan naar het kindertehuis. In de ochtend nog even door cape coast gewandeld en door locals gewezen op een heel leuk barretje aan de zee met uitzicht op het strand met alle vissersboten. De middag lekker op het resort doorgebracht en naar de voetbalwedstrijd op het strand gekeken. Toen weer richting het kindertehuis. In tegenstelling tot vorige week had ik zin om weer terug te gaan naar de kids. We kregen weer een super warm welkom toen we weer terug waren. Erg fijnJ